Eerste namen SPRING 2017

Van ongelofelijk kunstspektakel tot eigenzinnige Griekse tragedie en van handen wassen in onschuld tot theater bingewatchen!

Van donderdag 18 t/m zaterdag 27 mei 2017 vindt de vijfde editie van SPRING plaats in de verschillende theaters van Utrecht maar ook op onverwachte plekken in de stad. SPRING laat het publiek kennis maken met én raken door gedurfde hedendaagse theatermakers en choreografen uit heel de wereld; van Europa tot Azië en Zuid-Amerika.
Begin april wordt het complete festivalprogramma bekend gemaakt en start de kaartverkoop.

SPRING 2017: opening en slotstuk
SPRING wordt op donderdag 18 mei 2017 a.s. geopend met de nieuwe voorstelling van de opkomende ster in de internationale danswereld: Marlene Monteiro Freitas. Deze opmerkelijke choreograaf uit Kaapverdië scoorde in 2015 dé SPRING-hit en nu komt zij terug naar Utrecht met Bachantes, haar eigen(zinnige) versie van deze Euripides tragedie. Reken op een intense en volkomen nieuwe vorm van dans- en muziektheater.
In het tweede weekend pakt SPRING uit met een kunstspektakel van ongekende wereldklasse. Sacrifice is een ‘minifestival’ waarbij beeldende kunst, popmuziek, theater en dans uitgangspunten zijn voor een nieuw te vormen religie ten tijde van ontkerkelijking: de kunst. Voor het vierluik Sacrifice werkt de IJslandse choreograaf Erna Ómarsdóttir samen met The Icelandic Dance Company en bijzondere beeldend kunstenaars, waaronder Ragnar Kjartansson, Gabríela Friðriksdóttir en de befaamde Matthew Barney. Componisten/muzikanten Bryce Dessner (The National) en Valdimar Johannsson leveren de soundtrack. Sacrifice is een avondvullende beleving waarvoor geldt: erbij zijn is geloven.

SPRING 2017: niet-Europese programmering
De uit Indonesië afkomstige choreograaf Eko Supriyanto, ooit danser bij Madonna en andere grote internationale producties, combineert de rijkdom van traditionele cultuur met hedendaagse choreografie. In Balabala brengen vijf jonge danseressen afkomstig uit een kleine gemeenschap in Oost-Indonesië zonder enige dansachtergrond het publiek tot tranen in deze verstilde maar zeer krachtige choreografie waarin Supriyanto grote thema’s als gender-rollen en kolonialisme niet schuwt.
Corbeaux van de Marokkaanse Bouchra Ouizguen neemt de straten en pleinen van Utrecht over als een zwerm kraaien. Van het één op het andere moment vormt een groep vrouwen, van alle leeftijden en zowel afkomstig uit Utrecht als Marokko, een sculptuur van geluid en een choreografie van gezucht. Corbeaux is één brok energie en verdwijnt weer zo snel als het verscheen.

SPRING 2017: jonge (Nederlandse) makers
SPRING ondersteunt een brede selectie jonge, veelbelovende kunstenaars, deels met internationale achtergrond maar werkend in Nederland. Choreograaf Katja Heitmann (winnaar Prijs van de Nederlandse Dansdagen 2016) presenteert haar voorstelling Pandora’s DropBox, zoektocht naar de grenzen van de menselijke controle: kan een mens een optimaal werkende machine worden?
Julian Hetzel’s Schuldfabrik is een artistiek statement over het conflict tussen de economische en ethische betekenis van de term ‘schuld’. Deze performance-installatie leidt de bezoeker door verschillende ruimtes: een concept store, een zeepfabriek, een beauty-kliniek en een kamer vol biechtstoelen.
Theater Utrecht nodigt bezoekers uit om (letterlijk) aan te schuiven bij The Family, een bewerking van deze moderne theaterklassieker van Lodewijk de Boer door regietalent Casper Vandeputte en een groot aantal Nederlandse acteurs. Tijdens SPRING kun je deze ‘serie’ van vier ‘afleveringen’ bingewatchen.